Menü

Masal Gerçek Tiyatrosu

Çocukların kişilik oluşumlarında iyi niyet, insan sevgisi, hayvan sevgisi, dostluk, dayanışma duygusu, barışseverlik, çevre sorumluluğu ve adalet duygusu gibi pozitif ana çizgilerin gelişmesine katkıda bulunmak başlıca amaçlarımızdandır.”



1986 yılında kundan Masal Gerçek Tiyatrosu, amaçlarını birkaç baştık altında toplamış; Sanatsal amaçlar, Pedagojik amaçlar ve Kültürel amaçlar. Yukarıda okuduğunuz satırlar, tiyatronun kurucularından Reha Bilgen’e ait. Reha Bilgen, geleceğin yetişkin tiyatro sever kitlesinin oluşumuna katkıda bulunmanın yanı sıra, çocuklarda çevreleri ve kendileri hakkında sanatsal ve estetik bir kavrayış oluşmasına katkıda bulunmayı da tiyatronun amaçları arasında sıralıyor.

Masal Gerçek Tiyatrosu’nun yaş grubu olarak belirlediği hedef kitle üç ile on yaş arası çocuklar. Bu hedef kitlenin özelliklerine uygun mesaj iletimi, Tiyatro’nun önem verdiği konulardan.



3-10 yaş arası çocuklar, psiko-dinamik yapılanmalarının doğası gereği, kısa sürelerle yoğunlaşabilen bir kavrama sürecine sahiptirler. Bundan ötürü, bu gruba yönelen mesajların bu özelliği gözönüne alınması, kısa ve yoğun olması gerekir.

Bütün oyunlarımızda sözel, müzikal, eylemsel ve çevresel unsurlar, mesaj gözeterek tasarlanır.

Müzik, dans, kostüm, sahne dekorları, ışık- renk, ışık-gölge oyunları da Tiyatro’nun sergilediği oyunlarda önemli bir yer tutuyor.



Dilimiz, tiyatro dilidir. Dolayısıyla araçlarımız dinamik sahne dekorları ve etkileyici butaforlar gibi teatral araçların yanısıra, ışıklandırma teknikleri, ses ve playback ekipmanı ve kuklalar, kostümlerdir.

Kuklalar, oyunlarımızda olumlu ve olumsuz yüklemeler yapılan ve oyunun yapısal oluşumunu üzerine oturttuğumuz ana çekici objelerdir.

Işık ve ses efektlerini kullanarak sembolik mekanlar oluşturuyoruz. Oyunlarımızda akışkan bir anlatımı sağlayabilmek amacıyla sinematografik tekniklerden de yararlanıyoruz. Işık ve renk ise oyunu izlerken, yaşam deneyimini bizlerle paylaşan çocukların hayal gücünü uyarmak ve zenginleştirmek için kullanılır. Kara tiyatro öğeleri ve ışıklandırma tekniklerinin yaygın ve yoğun kullanılması yoluyla, seyircimizi bir masal ve fantazi dünyasına taşımayı amaçlıyoruz.



Türkçenin zengin kaynaklarından yararlanmak için elimizden geleni yapmakla birlikte, sözel olmayan iletişim kanallarını da aynı yoğunlukta kullanmayı hedefliyoruz. Bu yolla teatral kültürün oluşumuna katkıda bulunmayı amaçlıyoruz.

Çocuk Tiyatrosunun sorunları ise. Reha Bilgenin özellikle üzerinde durmak istediği bir konu.

Çocuk Tiyatrosu, gerçekten çok güzel; duygusu çok güzel, ondan aldığınız keyif çok iyi, seyirciyle, çocuklarla kurduğunuz kontakt çok iyi, fakat bütün bunlara rağmen, hala Türkiye’de Çocuk Tiyatrosu’nun önemi yeterince anlaşılmış değil. Özellikle turnelerde bunu çok net olarak görebiliyorsunuz. Asla bir tiyatro olarak kabul edilmiyorsunuz, daha çok organize eden kurum ve kuruluşlar için bir para kazanma aracı olarak kabul ediliyorsunuz.



Bunun sorumlusunu aradığımızda karşımıza “korsan tiyatrolar” tabir edebileceğimiz, belli bir düzeyi tutturamamış topluluklar çıkıyor. Dekoruna, kostümüne önem vermeyen, kadrosuna oldukça küçük rakamlar ödeyen, sonuç olarak pek de düzeyli olmayan oyunlar sergileyen topluluklar bunlar. Bu insanlar az paralar karşılığı kötü oyunlar sahnelediği için, hem bir Çocuk Tiyatrosu olarak kabul görmeniz zor oluyor, hem de emeğinizin karşılığı oiarak komik rakamlar teklif ediliyor.

Maalesef basının da Çocuk Tiyatrosuna yaklaşımı yeterli değil. Çok az sayıda sanat eleştirmeni çocuk oyunlarını izleyip, basma yansıtıyor.



Salonsuzluk problemi Çocuk Tiyatrolarında çok daha fazla. Sinemaların ölü saatlerinde, ona rağmen, çok yüksek kiralar ödeyerek oynuyoruz. Provalarımız gecenin çok geç saatlerinde mümkün olabiliyor, dekor hazırlıklarım keza sabahın erken saatlerinde tamamlayabiliyoruz. Bütün bu özverilerin karşılığını neredeyse sadece minik yavruların kahkahaları, alkışları…

Şubat ayının ilk yarısında hafta sonları Bahariye, Yıldız Sineması’nda Reha Bilgenin yazıp yönettiği MAVİ DOSTLUK adlı oyunu sergileyen Masal Gerçek Tiyatrosu, haftanın üç günü de turneye çıkıyor.

(Alıntıdır. Bkz. https://www.tozlumagazin.net/shop/urun/tiyatro-dergisinin-1992-tarihli-13-sayisi/)

15.10.2020 20:03

Kategoriler:   Bayat Haber

Yorumlar