Menü

Yeşilçam’ın Yeni Vampları

TÜRK sineması oldum olası «vamp kadın» (yani kötü kadın ya da soyunan kadın) sıkıntısı çekmiş, bu yüzden bu tip için daha çok dansözlere şans verilmiştir. «iyi Oyuncu» Diclehan Baban’la en «uzun ömürlü» vamp olan Suzan Avcı’nın dışında sözü edilir bütün vamp oyuncularının asıl meslekleri dansözlüktür. isterseniz bu isimleri şöyle bir sıralayalım: Ayşe Nana, Özcan Tekgül, Nilüfer Sezer, İnci Birol, Semra Yıldız, Birsen Ayda v.b.. Bir de yine kaba hatlarıyla «vamp kadın» kalıbının İçine giren başrol oyuncuları vardır ki, onlar (Neriman Köksal, Leyla Sayar, bir ölçüde Peri-Han gibi) konumuza girmiyor.



Yıllar öncesinden gelen «vamp oyuncu» sıkıntısı günümüzde de var şiddetiyle devam ediyor. Şarkıcılıkla sinema arasında mekik dokuyan Suzan Avcı ile Yeşilçam’a hafif kırgınca bakışlarla bakan Diclehan Baban’ın dışında bu tipe giren rolleri oynayan oyuncu pek yok. Bu «yokluğu» bilenler filimlerinde o tipe yer vermiyorlar, yer verilmeyince de filim biraz «kuru» oluyor. Şimdilik aynı tipin «gönüllü»leri içinde en iyicesi Ece Cansel adlı hanım kız görülüyor. «Altın Tabancalı Adam» ve «Asrın Kralı» gibi birçok filimde oynayan Ece Cansel’in Sevim Sevil adlı bir rakibi var. Diğerleri bu «İkiliye» nazaran sinemayı daha hafife alıyorlar.



«Yeşilçam’ın yeni komedyenleri» diyemiyeceğiz. Çünkü komedyenler yok, sadece yeni bir komedyen var. Yerli sinemada… Tiyatro oyuncusu Şefik Döğen peşpeşe filim çeviriyor. Üstelik bu filimlerin hepsi ikinci defa perdeye aktarılıyor. Şefik hepsinde de İlk filimde Suphi Kaner’in oynadığı rollerde oynatılıyor. Yani bir bakıma Suphi Kaner’in yerine deneniyor Şefik Döğen… Tutar mı, tutmaz mı, o bilinmez işte.

Bir de Hülya Tuğlu var. 1964 yılında «Efes Güzeli» seçilmiş, 1969 yılında «3 Kabadayı» ve «Mülteciler» adlı iki filmin başrolünde oynamış, bu yıl da «Bela Çiçekleri» adlı filmin başrolünü Eşref Kolçak – Erden Güvenç – Oya Peri üçlüsüyle paylaşmış. Tuğlu «soyunmam» demiyor ama rolünün büyük olmasını şart koşuyor. Herhalde onun gönlünde de Leyla Sayar – Neriman Köksal – Peri-Han üçlüsünün Yeşilçam’da boş kalan yerleri yatıyor.



VE YENİ REJİSÖRLER

Sinemanın en önemli kişisidir rejisör. Bu bakımdan «Yeşilçam’ın yenileri» adlı yazı serimizi «yeni rejisörlerle» noktalıyoruz. Şimdilik Yeşilçam’da üç «yeni rejisör» var. Peşpeşe avantür filimler çeken Çetin inanç (1941), beşinci filmini tamamlayan Savaş Eşici (1946) ve bu ay rejisörlüğe başlıyacak olan Tanju Gürsu’nun kardeşi Temel Gürsu (1945).

Zaman ilerliyor daima. Gün gelecek üç haftadır «yeni» diye bahsettiklerimizin bir kısmı silinecek, bir kısmı «eski» olacak. Ama o zaman bir başkası çıkacak, gününe göre «yeniler»i ele alacak. Bu yıllardır böyle gelmiş, yıllarca da böyle gidecek…

(Alıntıdır. Bkz. https://www.tozlumagazin.net/shop/urun/ses-dergisinin-1970-tarihli-20-sayisi)

19.11.2020 07:09

Kategoriler:   Ana Sayfa

Yorumlar